25. sep. 2009

Mejeriprodukt

I denne netperiode arbejder vi, i linjefaget vnt, med emnet fra jord til bord.
En opgave er, at fremstille et mejeriprodukt. Jeg har valgt at lave cremefraiche.
Opskriften bliver forklaret i 9 punkter.
Punkt1: skal man hælde 1/2 l piskefløde i en gryde. Punkt 2: gryden bliver sat på en kogeplade og tænd for svag varme. Punkt 3: mens piskefløden bliver varmt bliver den rørt. Punkt 4: fløden bliver varmt op til 21°. Punkt 5: så kommer fløden i en lille skål. Punkt 6: 1 spsk kærnemælk bliver tilsag og der bliver stadivæk rørt rund. Punkt 7: en tallerken kommer over skålen og den bliver stående til den næste dag. Punkt 8: fløden blev til cremefraiche 38%. Den kommer til den næste dag i køleskabet. Punkt 9: hvis man så rører rund bliver den tynd igen.
Jeg har prøvet eksperimenteret med cremefraiche, som man kan se her:

Det er materialerne, som jeg skal bruge til at lave cremefraiche


punkt 4. Her måler jeg temperaturen.


punkt 5. piskefløden bliver hældt over til en lille skål.


punkt 7. piskefløden skal står en dag.


Her er mine eksperimenter:
brød, remefraiche og purløg
æg, cremefraiche og purløg



Bladsalat med cremefraiche
et stykke rugbrød med cremefraiche, tomater og purløg.

4 kommentarer:

  1. Hej Sarah,
    det ser bare sååå lekert ud, og tænk hvis det nu ville være brød fra middelalderen til mh....;)
    Hilsen Anke

    SvarSlet
  2. Hej igen,
    Sarah lige et spørgsmål...måler du temperaturen med et febertermometer?
    Hilsen Anke

    SvarSlet
  3. Hej Anke,
    ja, jeg måler temperaturen med et febertermometer. Hvordan skulle jeg ellers lave det, har du en ide?
    Hilsen Sarah

    SvarSlet
  4. Hej igen,
    der findes specielle køkkentermometer. Jeg har også arbejdet uden termometer, jeg har brugt min erfaring :))
    Hilsen Anke

    SvarSlet