Efter børnehavebørnene og jeg har besøgt forskellige strande, samlet muslinger, sten, snegle m.m. og har undersøgt materialerne under et mikroskop, vil jeg nu være lidt kreativt sammen med børnene. Forfatteren Susanne Ringsted siger i grundbogen "Plant et værksted", side 84, omkring kreativitet, at man taler om kreativitet, både når man bruger sit hoved (kreativ tænkning), og når man bruger sine hænder/krop ( kreativ handlen) - ofte integreret i samme proces. Vi vil arbejde med det indsamlede materiale fra stranden.
For det første har vi arbejdet med sten, som vi har fundet.
Børnene skulle bruge deres fantasie og finde en sten, hvor de kunne genkende et eller andet fra museet.
Børnene kiggede på forskellige sten,
drejede den, hold den oft i luften og
fortællte, hvad de kunne se.
og måtte farvelægge stenene.
et andet barn et skib,
en anden har fundet en
dinosaurertand,
en anden en gammel sko og
Ved den næste kreative opgave
skulle børnene først engang blande
klister sammen med sand. Det
synes børnene var vild spændende.
Nogle børn sagde, at det var lidt
ulækker, andre kunne godt lide
at gøre rundt i klistret. Bagefter har
de fået et stykke træ, hvor børnene skulle smøre "klistrersand"
på træet. Så måtte børnene bruge deres kreativitet og sætte alle
materialer på billedet, som vi fandt ved strandene.
Så vi har lavet en stenkæde.
Desværre havde vi ikke fundet
så mange sten til alle børn, at vi
lige har snydt lidt og har lavet
huller i nogle sten. ;)
lave en muslingekæde.
Med en søm, har vi boret et
hul i hjerte muslingerne.
Ved denne opgave skulle børnene
arbejde med finmotorikken.
For enkelte børn var det hårdt arbejde.
Vi har lavet et sandbillede.
For det første har vi malet et
stykke papier lyseblå med vandfarve.
Da farven var tør, måtte børnene
med en limflaske tegne et motiv på papiret.
på det limede motiv. Børnene var
rigtig spændt på, hvordan
billedet ser ud, når det overskyldende
sand skal blive drysset ned.
Det var helt overrasket og
sagde bare:"oh, kig engang Sarah"
at vi har afprøvet at lave aftryk
fra muslinger på et stykke papier.
Børnene har lagd muslingerne
under et stykke papier og
har malet med oliekridt på tegnepapiret.
Børnene synes, at det var vild spændende,
at se muslingeaftrykket på papieret.
jo er runde.
Helt kunne vi ikke få muslingen på papiret.
Hvert barn har fået en bøjle,
hvor de selv måtte bestemme, hvad
de gerne vil hænge på den. Børnene måtte
lave en snegle kæde og hænge på eller
muslinger sætte på en snor og hænge
på bøjlen. Søgras måtte selvfølgelig
heller ikke mangle og affald heller ikke.
Nogle inspirationer har jeg fået i bogen
"Tæt på stranden" af Finn Therkildse.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar