6. sep. 2009

biotop opg. 5 - frugter, bær og nødder, som vokser på træerne om efteråret

Et gammelt egtræ.

Før sommerferine har vi besøgt, ved seminarindkaldet, et naturområde i Aabenraa, hvor vi har kigget på forskellige træer og deres blade. Se også min blog. I min biotop opgave vil jeg, sammen med børnehavebørn, går i skoven og kigge på træernes frugter og nødder. Nogle frugter og nødder må man spise og andre kan være giftige. Men jeg vl ikke kun se på træerne, frugter og nødder også på bladene. Bladene har forskellige former, nogel er runde andre er zakkede, måske er der også allerede nogle blade, som har fået en anden farve. Det, som jeg har lært omkring træer og blade ved seminarindkaldet, vil jeg give videre til børnene.

Didaktisk planlægning
Hvad
Jeg vil
- vise børnene, hvordan træerne forandrer sig til efteråret.
- kigge på bladene, måske har bladene allerede en anden farve
- samle frugter og nødder
- smage på frugter og nødder
Hvorfor
Det er vigtig for børnene at kende deres naturområde, vide hvordan skoven ændrer sig i de forskellige årstider og hvad der sker med træerne om efteråret.
For børnene er det også meget vigtigt at komme ud i nauren og bevæge sig. Løbe, kravle, hoppe, smage m.m. Det er også vigtig for deres udvikling og motorikken.
Sprogligt er det også vigtigt, at børnene kan sætte ord på skovens planter samt miljøet.
Til efteråret skal børnene også mærke vinden flyve gennem håret og på huden.
Den friske luft er også godt for at forebygge for en forkølelse.

Hvordan
Vi tager en tur i skoven, hvor vi kigger på skovens træer. Nogle blade er måske faldet ned på jorden, så kan vi kigge på farverne. Jeg gør børnene opmærksomme på frugterne og nødder. Vi prøver f.eks. at smage på en trekantet nød af egetræet.

Pædagogens rolle
- planlægge udflugten, didaktisk plantlægning
- ikke en alt for stor gruppe, hvor mange skal deltage
- have det rigtige tøj på, hvis det regner - regntøj
-være respekterende over for naturen
- vise børnene naturområdet, (træerne, blade, frugter, nødder m.m)
- give børnene nogle udfordringer - klatre på træstammer
- lytte på naturen - vinden, fugle
- være lyttende overfor børnene, svar på spørgsmålene
- være hjælpsomme
- henvise børnene på affald, ikke smide affald i naturen
- vise børnene, hvad for nødder og frugter man må spise
- være et godt rollemodel
- reflekter og evaluere over udflugten
Her er nogle billeder af træerne:
Bøg, den trekantede nød sidder i en pigget skal
Mose-post
Hassel
Spids-løn
Kastanier
Sølv-poppel
Hyldebær
Hyben
Almindelig røn
Æbletræ
Brombær
Vinter-eg og agern

Ingen kommentarer:

Send en kommentar