18. aug. 2009

Tusindfryd

I bogen natureksperimenter af Hermann Krekeler og Marlies Pieper Bastian har jeg læst om et eksperiment omkring tusindfryd. Tusindfryd åbner sig i løbet af formiddagen, er helt åben over eftermiddagen og om aftenen lukker den sig igen. Så har de stillet et spørgsmål i bogen, om tusindfryd åbner sig, fordi det er lyst og lukker sig igen fordi det bliver mørkt igen?! Man skulle afprøve eksperimentet idet man graver en tusindfryd ud og sætter det ind på stuen. Det har jeg så afprøvet. Jeg har stillet mit vækkeur på hver anden time og har fotograferet tusindfryd ude og indenfor.



09.00

10.33 10.07


12.32 12.17

14.14 14.18
16.0916.08

18.26 18.56

19.47 20.05

21.48 23.07

Ved mit eksperiment kan man tydelig se, at tusindfry, som blev fotograferet udenfor virklig åbner sig om formiddagen, om eftermiddagen er den helt åben og om aftenen er den lukket.
Min tusindfryd, som blev fotograferet indenfor har ikke lavet den samme udvikling. Den ser egentlig altid ens ud.
I bogen siger de, at det er ligemeget, hvor tusindfryd står, hvor lyst eller mørkt det er, så skulle den åbne sig på det samme tidspunkt som dens søstre på engen. De skriver endda, at tusindfryd har et indre ur og folder blomster sammen på det samme tidspunkt.
Hvad er der så sket med min tusindfryd?


2 kommentarer:

  1. Hej Sarah

    Har du gjort dig nogle pædagogiske overvejelser ifm. dit tusindfryd forløb?

    VH Ida

    SvarSlet
  2. Hej Ida,
    for børnene ville det da være meget interessant og se, at planter lever. Ikke kun, at børnene altid plukker bladene fra træer og blomster, men ved mit projekt med tusindfrydet, kan børnene se, at blomsterne lever. Når blomsten åbner sig om morgenen og lukker sig igen om aftenen.

    SvarSlet