7. aug. 2009

Mariehøns

Næsten alle mariehøns spiser bladlus. Men den toogtyveplettede mariehøne spiser kun skimmelsvampe. Den røde farve og de sorte prikker virker som advarselsfarve for andre dyr f.eks. rovdyr. Farven signaliserer, at mariehøns ikke må spises. De er nemlig giftig og smager grimt. Mariehøns lever 1 år.
I min biotop har jeg fundet en mariehøne, som allerede har forpuppet sig. Den forpuppede larve sad på et eg buske blad. Desværre har jeg ikke set ægget af mariehønen og heller ikke larven.
Under www.plante-doktor.dk/Billed8.htm kan man se billeder af mariehøns æg og larverne.




Her på billedet kan man se
en larve af mariehønen, som har for
puppet sig.





Hvis man bevæger bladet lidt,
kommer mariehønen i forpupningsstadie op.







Mariehønen har forpuppet sig.
Den har ikke fået rigtig sorte farve endnu
på prikkerne.




Her kan man rigtig godt se mariehønen
og huset af forpupningen.
Det er en 14-prikket mariehøne.








Mariehønen har jeg sat ud på et roseblad,
fordi rosen har bladlus.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar