10. aug. 2009

En lille historie om, hvad børn har lært.... ;)

I juni/juli måned har jeg haft et sommerfugle-projekt i børnehaven. Sammen med børnene har jeg fundet larverne og har indrettet et terrarie til larverne.
Jeg har forklaret børnene, at larverne har små hår og at man ikke må røre ved dem, fordi de kan fremkalde ubehagelige allergiske reaktioner, som f.eks. kløe og hævelser.
Hver morgen har vi renset terrarirert og larverne skulle blive fodret med friske brændenælder. Børnene og jeg har taget plastikhandsker på, når vi skulle til larverne p.g.a. hårene.
Jeg har forklaret børnene, hvad larverne spiser, at man skal huske, på hvilke blade eller blomster larverne sidder på, fordi det er deres mad.
Vi har snakket om, at man omgåes med dyr forsigtig, respektfulde og at man akzepterer dyrenes levemåde.
Selv forældrene synes det var et spændende og meget interessant projekt. Forældrene kom til mig og har spurgt om udviklingen af larverne m.m.
Det var en rigtig god oplevelse for børnene.
Så en dag i slutning af juli måned....
Tre drenge har fanget over 30 larver, i en lille kasse. Drengene har taget larverne ud af kassen og havde dem kroppen. På legepladsen gik drengene rundt og har plukket forskellige blomster, som larverne så kan spise.
Jeg gik ud på legepladsen til børnene og har spurgte, hvor de har fundet larvern og om de kunne huske på hvilke planter larverne sad på? Og jeg spurgte, om de kunne huske, at man ikke må røre ved larverne?
Men de kiggede bare på mig og vidste ikke noget om det!
Så hvad har børnene lært ud af vores projekt?

2 kommentarer:

  1. Hej Sarah

    Spændende med dyrehold i børnehaven. Hvordan går det med larverne nu? Har de forpuppet sig? Hvad har du lært af projektet;-) Hvad ville du evt. ændre?

    SvarSlet
  2. Hej Ida,
    børnene har taget larverne med hjem igen. Jeg har snakket med forældrene om, at larverne kun spiser det de sidder på. Forældrene ville sammen med børnene aflevere larverne ved deres findested. Så jeg håber, at larverne har det godt og er blevet til smukke sommerfugle. Jeg har lært meget ud af projektet, om sommerfuglenes udvikling. Jeg var en rigtig stolt "sommerfuglemor", da jeg en morgen har set, at "mine" sommerfugle har overlevet forløbet. ;)

    SvarSlet