2. okt. 2009

Løwtenspandekage (hævepandekager)

Før jeg kan starte med at lave løwtenspandekage, som er en dessert i middelalderen, skal jeg tænde for bålet.
For at lave dejen til pandekagen, har jeg brug for grahamsmel, hvedemel, 3 æggeblommer, 1 1/2 dl lunet mælk, 50g gær, 1 tsk melis, 1/2 tsk salt og lidt kardemomme.
Her er jeg i gang med at lave dejen. Mel blev røret sammen med 3 æggeblommer...
mælk kommer med ind i dejen

Jeg har smagt en pandekage med honing, æbler, som blev rivet groft og hakkede nødder.


Her har jeg lavet pandekagen med hakkede nødder
Det var en pandekage med æblerne...
Og her har jeg lavet en pandekage med honing.
Alle mine 3 variationer af min dessert fra middelalderen.
Jeg synes, at løwtenspandekage med æblerne og honing smagte bedst. Jeg synes, at den løwtenspandekage med nødderne smagte lidt kedelig. Men det var en interssant opgave, at lave en pandekage over bålet. Jeg har hygget mig, sammen med min mand, vi havde fuldstændig glemt tiden.

2 kommentarer:

  1. Hej Sarah, det ser godt ud! Hvad har du brugt som pande og hvorfor er der folie omkring kanten? Skal i gang nu med mit indlæg omkring middelaldermaden.
    Vh Anke

    SvarSlet
  2. Hej Anke,
    jeg har ikke sådan en flot trangia, som du har ;) , så måtte jeg finde på noget...
    Jeg tog et låg af en gryde. Den skulle ikke blive ødelagt af ilden, derfor har jeg fået folie omkring den..
    Sarah

    SvarSlet